Organische zoekresultaten: Een beginnershandleiding
Organische zoekresultaten zijn ook uitwisselbaar met andere namen: natuurlijke zoekmachine marketing resultaten, organische zoekresultaten of organische zoekresultaten. Dit zijn zoekresultaten in de vorm van gratis links naar een website. Om hoog in de organische zoekresultaten te verschijnen, worden lange termijn zoekmachine marketing activiteiten zoals websitepositionering ondernomen , waardoor ze zich onderscheiden van betaalde resultaten die afkomstig zijn van advertenties (bijv. Google Ads) of behoren tot gesponsorde linkprogramma’s.
Wat beïnvloedt organische resultaten?
Welke organische resultaten worden aan de gebruiker getoond? Het hangt voornamelijk af van de afstemming van individuele websites op de zoekopdracht van de internetgebruiker. De volgorde waarin de organische resultaten worden gepresenteerd, wordt beantwoord door het mythische algoritme van de Google zoekmachine marketing en enkele honderden rankingfactoren. Google beloont sites die inhoud van hoge zoekmachine marketing kwaliteit hebben, snel laden op computers en mobiele apparaten en zijn geoptimaliseerd volgens de richtlijnen van Google. Natuurlijk zijn SEO-activiteiten belangrijk, namelijk het in de juiste hoeveelheid gebruiken van adequate zoekwoorden in de content op de website.
Hoe beoordeelt het Google-zoekmachinealgoritme de kwaliteit van de website? Het algoritme wordt voortdurend gewijzigd en verbeterd. Bij elke update kijken SEO-experts welke pagina’s omhoog zijn gegaan en welke lager in de organische resultaten staan. Op basis hiervan trekken zij conclusies welke factoren momenteel belangrijker zijn voor het Google-algoritme. Er is echter een lijst met meer dan een dozijn van dergelijke elementen die ongetwijfeld jarenlang de positie in de organische resultaten hebben beïnvloed.
Ordelijke structuur en hiërarchie van koppen – beginnend van de h1-header tot de volgende – natuurlijk, zolang de inhoud van de pagina hun introductie rechtvaardigt. Het gebruik van trefwoorden in de inhoud van koppen is ook een wenselijke actie, evenals het gebruik ervan in metadata (het is voornamelijk de metatitel, maar ook het ALT-attribuut, d.w.z. de beschrijving van afbeeldingen op de website die bedoeld zijn voor het indexeren van robots).
Andere criteria die de rangschikking van organische zoekresultaten beïnvloeden, zijn de lengte, kwaliteit en uniekheid van de inhoud. De internetindustrie gebruikt al jaren de uitdrukking “Content is a king” waardevolle teksten op een website, nuttig voor gebruikers en duidelijk zichtbaar voor indexerende robots, het is altijd de moeite waard om aan te werken.
Andere aspecten zijn interne links in navigatie en interne links in de inhoud, evenals het verstandige en esthetische gebruik van externe links. Het is ook de moeite waard om te onthouden over beveiliging, elke website zou een SSL-certificaat moeten hebben en tegen 2021 zou dit de norm moeten zijn. Ook de autoriteit en de leeftijd van het domein zijn belangrijk, naar schatting komen domeinen die ouder zijn dan 3 jaar veel vaker voor in de top tien van organische zoekresultaten van Google.